[Edellinen|Seuraava|Palaute] Internetversio luotu 20/2/96, peter@neuro.hut.fi (Peter Berglund)

SISÄLLYS

3. Korkeatasoinen tieteellinen tutkimus ja sen tukeminen

Opetusministeriön rahoitus- ja seurantajärjestelmässä on tapahtumassa huomattavia muutoksia. Jatkossa korkeakoulut saavat valtion suoran budjettirahan kolmessa osassa: perusrahoitus, hankerahoitus ja tuloksellisuuslisä. Ministeriö on kasvattamassa tuloksen mukaan jaettavan määrärahan osuutta, joka vuonna 1994 oli 19,5 milj. mk, mutta vuonna 1995 jo 130 milj. mk. Tuloksellisuusraha on korkeakoulujen kokonaisbudjetista toistaiseksi vain 3%. Vuodeksi 1996 on varattu 144 milj. mk. Rahaa jaettiin vuonna 1995 tutkimuksen huippuyksiköille 48 milj. mk, opetuksen huippuyksiköille 20 milj. mk, Suomen Akatemian tutkimusrahoitusosuutena 5 milj. mk, sekä 16 milj. mk perustutkintojen, 16 milj. mk tohtorintutkintojen, 10 milj. mk kansainvälisyyden, 10 milj. mk aikuiskoulutuksen ja 5 milj. mk innovaatiokyvyn perusteella. Tuloksellisuusrahan oikea jako edellyttää korkeakoulujen, tiedekuntien, laitosten ja laboratorioiden opetuksen ja tutkimuksen luotettavaa arviointia. Muistiotani voi pitää tämän alan harjoitustyönä.


1. Eksaktit luonnontieteet maamme korkeakouluissa
2. Tie huipulle
3. Huippuyksikköä ei perusteta vaan se syntyy
4. Kriittisen koon saavuttaminen
5. Erityisvarojen tarve ja hankinta
6. Kansainvälinen yhteistyö


OPETUSMINISTERIÖN TYÖRYHMIEN MUISTIOITA 3:1996 PROMEMORIOR AV UNDERVISNINGSMINISTERIETS ARBETSGRUPPER

[SISÄLLYS]
[Edellinen|Seuraava|Palaute]