[Edellinen|Seuraava|Palaute] Internetversio luotu 23/2/96, peter@neuro.hut.fi (Peter Berglund)

SISÄLLYS

19. Tulosvertailuja eksakteissa luonnontieteissä

Tässä luvussa esitän arviointiini perustuvan korkeakoulujen paremmuusjärjestyksen eksakteissa luonnontieteissä ja niihin liittyvillä tekniikan aloilla, toisaalta ainekohtaisesti (matematiikka, fysiikka ja tähtitiede, kemia ja biokemia, tietojenkäsittelytiede, elektroniikka) sekä toisaalta erikseen kullekin indikaattorille (perusopetus, jatkokoulutus, tutkimus). Tuloksista ilmenee (kts. kuvat 2, 3 ja 5), että paremmuus eri aineissa ja eri toiminnoissa vaihtelee. Tämän vuoksi en pitänyt asiallisena esittää yhdistettyä korkeakoulujen ranking-listaa eksakteissa luonnontieteissä, mutta paremmuusjärjestys eri indikaattorien osalta on kuitenkin laadittu. Tulos edellyttää, että jaksoissa 7.3. ja 7.4. selostamani vertailulukujen normitus hyväksytään. Tarkoituksenani on osoittaa yliopistojen ja korkeakoulujen johdolle sekä arviointini kohteina olleille laitoksille ja laboratorioille ne alueet, joilla työ on hyvää ja joihin siis kannattaa panostaa lisää, ja toisaalta ne yksiköt, joissa radikaalitkin saneeraustoimenpiteet voivat olla aiheellisia. Grafiikka perustuu muistioni lopussa olevaan taulukkoon 7.

Hyvyysluokat A, B, C, D ja E eivät kerro mitään laitosten koosta. Kuitenkin hyvän ison laitoksen merkitys on maamme tieteelle tärkeämpi kuin samantasoisen pienen yksikön. Toisaalta heikko iso laitos on raskaampi taakka kuin vastaavaa tasoa oleva pieni yksikkö. Matematiikassa suuria laitoksia on HY:ssa, OY:ssa ja JY:ssa ja pieniä laitoksia LTKK:ssa, KuY:ssa ja ÅA:ssa. Muut ovat keskikokoa. Fysiikassa suuria laitoskokonaisuuksia on HY:ssa, TKK:ssa, JY:ssa ja TY:ssa, pieniä ÅA:ssa ja KuY:ssa. Kemiassa suuret ovat HY, TY ja OY ja pienet LTKK ja TTKK, joista TTKK:n kemian laitos on niin pieni, että se on jätetty arvioimatta. Tietojenkäsittelytieteessä HY:n laitos on suuri ja JoY:n ja ÅA:n laitokset pieniä. E-ryhmässä ei suuria yksiköitä ole lainkaan; pieni laitos on OY:ssa ja TY:ssa; elektroniikan yksiköt TKK:ssa ja TTKK:ssa ovat keskikokoa. LTKK:n elektroniikan laitos on perustettu vasta kaksi vuotta sitten, joten jätin sen arviointini ulkopuolelle.

Kuvissa 2, 3 ja 5 merkintä * pylväsrivin päässä osoittaa, että kyseessä on keskisuuri laitoskokonaisuus (toimintamenoraha kolmivuotiskaudella 1992 -- 94 yli 15 milj. mk); suuret laitokset (toimintamenoraha fysiikassa ja kemiassa yli 40 milj. mk, muissa ryhmissä yli 30 milj. mk) on merkitty **. Eksaktien luonnontieteiden opetuksen ja tutkimuksen kokonaisvolyymi on suuri HY:ssa, TKK:ssa ja TY:ssa ja keskisuuri TTKK:ssa, OY:ssa ja JY:ssa.


1. Perusopetus
2. Jatkokoulutus
3. Opetuspisteen hinta
4. Tutkimus
5. Yhteenvetoja


OPETUSMINISTERIÖN TYÖRYHMIEN MUISTIOITA 3:1996 PROMEMORIOR AV UNDERVISNINGSMINISTERIETS ARBETSGRUPPER

[SISÄLLYS]
[Edellinen|Seuraava|Palaute]