[Edellinen|Seuraava|Palaute] Internetversio luotu 23/2/96, peter@neuro.hut.fi (Peter Berglund)

SISÄLLYS

10. Turun yliopisto

Yleistä. TY on suuri korkeakoulu, jossa on 6 tiedekuntaa ja yhteensä noin 220 professoria tai apulaisprofessoria. Opiskelijoita on yli 12 000, näistä jatko-opiskelijoita noin 1400. Toimeksiantoni piiriin kuuluvat yksiköt ovat kaikki matemaattis-luonnontieteellisessä tiedekunnassa, jossa on 8 laitosta, 27 laboratoriota, 58 professoria tai apulaisprofessoria, 120 muuta opettajaa, 2600 ylioppilasta ja 370 jatko-opiskelijaa. Tarkasteluni ulkopuolelle jätin biologian, geologian ja maantieteen laitokset.

Turun yliopiston lääketieteellisessä tiedekunnassa on fysiikan laboratorio, jossa johtajan vaihdoksen jälkeen ryhdyttiin suorittamaan sangen merkittävää tuotekehittelyä, ja yhteiskuntatieteellisessä tiedekunnassa on tilastotieteen laitos. Näiden yksiköiden siirtäminen fysiikan ja matemaattisten tieteiden laitoksiin on epäilemättä aiheellista ja pitäisi toteuttaa asianomaisten tiedekuntien vastustuksesta huolimatta. Oikeassa ympäristössä tutkimuksen taso todennäköisesti nousisi. Muualla saatu kokemus osoittaa, että yhdistämisen jälkeen kaikki ovat tyytyväisiä. Säästöjä myös saavutetaan. Jaksossa 20.2. ehdotan eräitä järjestelyjä jo nyt merkittävän yhteistyön edelleen kehittämiseksi TY:n ja ÅA:n välillä. Maamme korkeakoulujen eksaktien luonnontieteiden ranking-listassa TY:n tulos on tutkimuksessa paras ja perusopetuksessa kolmas sija; jatkokoulutus ei menesty yhtä hyvin (kts. kuvat 2, 3 ja 5 luvussa 19).

Eksaktien luonnontieteiden koulutuspaikkoja on Suomessa liikaa, joten supistuksia on tehtävä (kts. jakso 20.3.). Suorittamieni vertailujen perusteella minusta on perusteltua esittää, että Turun yliopisto vähentää näiden alojen henkilökuntaa noin 5% erityisesti fysiikassa, jossa TY:n antama opetus on kallista (kts kuva 4 luvussa 19). Vaikka TY:n matemaattisten tieteiden sekä kemian ja biokemian laitosten taso on korkea, kaikki professorit eivät näilläkään aloilla ole myötävaikuttaneet hyvään tulokseen, joten henkilöjärjestelyihin on mahdollisuuksia. Supistusten tekeminen fysiikassa on helpompaa ja tarpeellisempaa. Vapautuvat voimavarat kannattaa käyttää panostamalla erityisesti uusiin ja lupaaviin tutkimus- ja opetushankkeisiin TY:n vahvuusalueilla. Näitä saattaisivat olla, yliopistossa laaditun suunnitelman mukaan, mm. tietotekniikan matemaattinen teoria ja materiaalitutkimus.


1. Matemaattis-luonnontietellinen tiedekunta
2. Tiedekunnan laitokset


OPETUSMINISTERIÖN TYÖRYHMIEN MUISTIOITA 3:1996 PROMEMORIOR AV UNDERVISNINGSMINISTERIETS ARBETSGRUPPER

[SISÄLLYS]
[Edellinen|Seuraava|Palaute]