[Edellinen|Seuraava|Palaute] Internetversio luotu 23/2/96, peter@neuro.hut.fi (Peter Berglund)

SISÄLLYS

12. Tampereen teknillinen korkeakoulu

Tampereen teknillinen korkeakoulu on keskisuuri oppilaitos, jossa on 87 professoria tai apulaisprofessoria, 160 muuta vakinaista opettajaa sekä 6000 perus- ja 950 jatko-opiskelijaa. TTKK:ssa on kuusi osastoa (tiedekuntaa). Selvitystyöni piiriin otin sähkötekniikan osastolta fysiikan ja elektroniikan laitokset, sekä tietotekniikan osastolta matematiikan, ohjelmistotekniikan, signaalinkäsittelytekniikan ja tietoliikennetekniikan laitokset, joista useimpiin tein lyhyen tutustumiskäynnin. Työni ulkopuolelle jäi siten sähkötekniikan osastolta 6 laitosta. Arviointini kohteena on myös Ragnar Granit instituutti, joka toimii sähkötekniikan osastolla. Vuorineuvos Yrjö Pessi laati kolme vuotta sitten Tampereen yliopiston ja Tampereen teknillisen korkeakoulun opetuksen ja tutkimuksen organisointia koskevan selvityksen (Opetusministeriön työryhmämuistio, 1993). Tätä raporttia olen käyttänyt hyväksi omassa työssäni. Byrokratisoitumisaste on TTKK:ssa maamme korkeakoulujen alhaisin, vain 12 hallintohenkilöä tuhatta opiskelijaa kohti. Jaksossa 20.2. esitän eräitä yhteistyömuotoja TTKK:n ja Tampereen yliopiston välillä.

TTKK on toiminut itsenäisenä oppilaitoksena vuodesta 1972 alkaen ja kehittynyt nopeasti. Korkeakoulu sai palvelukseensa joukon nuoria, aktiivisia ja päteviä professoreita, joita vanhentuneet traditiot eivät vaivanneet. TTKK:n toiminta-ajatuksen mukaisesti suhteet elinkeinoelämään kehittyivät heti hyvin myönteisesti ja tutkimuksessa syntyi joitakin korkeaa kansainvälistä tasoa olevia laboratorioita. Tietoliikennetekniikan ja lähialojen määräaikaisia professorin tai apulaisprofessorin virkoja TTKK on perustanut vuosina 1994 -- 95 yhteensä peräti 12 kappaletta! Mutta löydetäänkö kaikkiin virkoihin pätevät haltijat? Muutoin vauhti on viime vuosina ehkä hieman hidastunut, ja professorikunnan vanhetessa paikoilleen jähmettymisen uhka on tietysti olemassa. Perustutkimusta korkeakoulussa tehdään suhteellisen vähän ja monien yksiköiden julkaisuaktiviteetti on matala. Vaarana on, että TTKK jatkossa samaistuu ammattikorkeakouluihin. Syksyllä 1996 alkaa matematiikan ja fysiikan aineenopettajien koulutus sähkötekniikan osastolla. Diplomi-insinöörejä siis valmistetaan opettajiksi, mikä on mielenkiintoinen kokeilu.

Korkeakoulujen välisessä paremmusjärjestyksessä (kts. kuvat 2, 3 ja 5 luvussa 19) TTKK on ensimmäisenä perusopetuksessa ja jatkokoulutuksessa. Korkeakoulu menestyy erikoisen hyvin fysiikassa ja elektroniikassa. Matematiikassa tilanne on paljon huonompi ja tietojenkäsittelytieteessä vain perusopetus on tehokasta. Tutkimuksessa tilanne on myös epätyydyttävä, sillä TTKK on ranking-listan loppupäässä.


1. Sähkötekniikan osasto
2. Tietotekniikan osasto


OPETUSMINISTERIÖN TYÖRYHMIEN MUISTIOITA 3:1996 PROMEMORIOR AV UNDERVISNINGSMINISTERIETS ARBETSGRUPPER

[SISÄLLYS]
[Edellinen|Seuraava|Palaute]