[Edellinen|Seuraava|Palaute] Internetversio luotu 23/2/96, peter@neuro.hut.fi (Peter Berglund)

15. Jyväskylän yliopisto |SISÄLLYS

3. Matematiikka ja tietotekniikka

Matematiikan laitoksessa professoreita ja apulaisprofessoreita on 9, joista matematiikassa 3 professoria ja 2 apulaisprofessoria ja tieteellisessä laskennassa 2 professoria ja 2 apulaisprofessoria, muita opettajia on yhteensä 18 ja opiskelijoita lähes 500. Resurssit jakaantuvat matematiikan ja sovelletun matematiikan kesken suunnilleen tasan. FM-tutkintoja suoritettiin vuonna 1994 yhteensä 29, FL- ja FT-tutkintoja kumpiakin 5. Painopisteet ovat aineenopettajien koulutus, tietotekniikan asiantuntijoiden koulutus ja tohtorikoulutus. Tieteellisen tutkimuksen keskeinen alue on moderni matemaattinen analyysi, mutta osittaisdifferentiaaliyhtälöiden teoria ja tieteellinen laskenta ovat myös työn kohteina. Aktiivisin tutkija on apulaisprof. Pekka Koskela. Korkeaa kansainvälistä tasoa olevia tiedemiehiä ovat professorit Pertti Mattila ja Kari Astala. Laitoksen ulkomaiset yhteydet ovat monipuoliset ja hyvät. Sovellutusten puolella keskitytään tietotekniikkaan. Matematiikan laboratoriossa on tutkimuksen ja opetuksen kehittämiseen liittyviä hankkeita liiankin paljon. Laboratorion hyvyysluokitus on vain DC, mutta sen tulevaisuuden potentiaali hyvä.

Tieteellisen laskennan laboratorion toiminta, joka nykymuodossaan alkoi vuonna 1988, ulottuu monille matematiikan sovellutusten alueille. Laboratorio on mukana useissa kansainvälisissä tutkimushankkeissa. Yleisenä toteamuksena voisi jälleen esittää tutkimus- ja muun aktiviteetin keskittämistä. Laboratorion hyvyysluokitus on AC. Kolmivuotiskautena 1992 -- 94 laboratoriossa on suoritettu FL-tutkintoja 19 ja FT-tutkintoja 6. Mutta miksi nämä opinnäytteet ovat tuottaneet vain 17 julkaisua? Matematiikan laitoksen yhdistetty hyvyysluokitus on CBC. Opetuspisteen hinta JY:n matematiikan koulutuksessa on halpa, vain 127 kmk.

Jyväskylän yliopistossa tilastotieteen opetus annetaan yhteiskuntatieteiden tiedekuntaan kuuluvassa tilastotieteen laitoksessa, jossa on 3 professoria tai apulaisprofessoria ja 6 muuta päätoimista opettajaa. Laitos ei varsinaisesti kuulunut arviointini piiriin. Ehdotan kuitenkin harkittavaksi olisiko aiheellista siirtää matematiikan, tietojenkäsittelytieteen ja tilastotieteen opetus ja tutkimus kahden tiedekunnan resursseja yhdistämällä koottavaan matemaattisten tieteiden laitokseen, joka näin helposti saavuttaisi kriittisen koon. Stimuloivalla ympäristöllä olisi hedelmöittävä vaikutus kaikkeen tutkimukseen ja opetuksessa saavutettaisiin säästöjä.



OPETUSMINISTERIÖN TYÖRYHMIEN MUISTIOITA 3:1996 PROMEMORIOR AV UNDERVISNINGSMINISTERIETS ARBETSGRUPPER

[15. Jyväskylän yliopisto |SISÄLLYS]
[Edellinen|Seuraava|Palaute]