Luonnontieteellisessä tiedekunnassa opiskelee noin 2800 ylioppilasta, joiden päämääränä on filosofian kandidaatin tai aineenopettajan tutkinto. Oulun yliopistossa on kaksi opetusministeriön nimeämää huippuyksikköä: Biocenter biolääketieteellisessä tutkimuksessa ja biokemian laitos opetuksessa. Teknillisessä tiedekunnassa korkeatasoista osaamista edustavat tietoliikennetekniikka ja elektroniikan erityissovellutukset. Teknilliseen tiedekuntaan suunnitellaan perustettavaksi 4 määräaikaista, kutsumismenettelyllä täytettävää professuuria informaatiotekniikan eri osa-alueille sekä automaatiotekniikkaan. Tällä pyritään kohottamaan näiden alojen tutkimuksen tasoa hyväksytyn strategiasuunnitelman mukaisesti. Byrokratisoitumisessa OY on työni kohteena olevien korkeakoulujen sarjassa hyvänä kakkosena, joten hallintohenkilöitä on liian paljon.
Viime vuosina Oulun yliopistossa on viisaasti keskitytty aikaisemmin aloitettujen hankkeiden nostamiseen mahdollisimman korkealle tasolle sen sijaan, että uusia projekteja olisi jatkuvasti käynnistetty. Nyt on kuitenkin perustettu sateenvarjo-organisaatioksi tarkoitettu Thule-instituutti ja siihen liittyvä 'pohjoisuus'-painoalue, joka käsittää, osin hieman keinotekoisesti, yliopiston jokaisen tiedekunnan. Thule-instituutista aiotaan kehittää yksi OY:n huippuyksiköistä vuoteen 2005 mennessä kokoamalla painoalueella työskentelevät tutkimusryhmät suurempien ohjelmien piiriin ja tarjoamalla näille innovatiiviset puitteet. Ulkopuolisina yhteistyökumppaneina ovat erityisesti Lapin yliopiston Arktinen keskus Rovaniemellä, OY:n Lapissa olevat tutkimusasemat sekä Sodankylän geofysikaalinen observatorio, josta kaavaillaan OY:n yhteydessä toimivaa kansallista tutkimuslaitosta. Riittävätköhän resurssit kaikkeen? Vaarana oli myös astuminen Lapin yliopiston reviirille. Toisaalta LaY:n ja OY:n yhteisen pohjoisuus-työryhmän loppuraportti on valmistunut, ja Arktisen keskuksen ja Thule instituutin johtajat allekirjoittivat yhteistyötä koskevan aiesopimuksen joulukuussa 1995.
Oulun yliopiston ja SITRA:n tukeman OuluTech Oy:n toiminnan lähtökohtana on teknologiapohjaisten ideoiden ja keksintöjen sekä tutkimustulosten kaupallistaminen kotimaassa ja ulkomailla. Toiminta käsittää mm. keksintöjen patentoimisen, tuotteiden jatkokehityksen ja niiden markkinoinnin.
Kansainvälinen tiedemiesryhmä arvioi OY:n luonnontieteellisen tiedekunnan vuonna 1992 (Korkeakouluneuvoston julkaisuja No. 3, 1992), ja ulkomainen asiantuntijapaneeli evaluoi koko yliopiston vuonna 1993 (Opetusministeriö, Koulutus- ja tiedepolitiikan linjan julkaisusarja No. 11, 1993). Luonnontieteellisen tiedekunnan ongelma Oulussakin on opintonsa keskeyttävien ylioppilaiden suuri määrä. Paljon on jo tehty pulman ratkaisemiseksi, mutta vaikeuksien ydin, opiskelijoiden heikot matemaattiset kyvyt, ei poistu muuten kuin rekrytoimalla keskimäärin nykyistä parempaa ainesta tiedekuntaan.
Maamme korkeakoulujen eksaktien luonnontieteiden ranking-listassa OY:n menestys perusopetuksessa, jatkokoulutuksessa ja tutkimuksessa on keskitasoa (kts. kuvat 2, 3 ja 5 luvussa 19). Näiden alojen laitokset ovat OY:ssa yleensä suuria tai keskisuuria, joten 5%:n henkilösupistuksia voisi hyvin tehdä (kts. jakso 20.3.).
Lapin yliopisto ei kuulunut arviointini piiriin, mutta käsittelen jaksossa 20.2. yhteistyötä OY:n ja LaY:n välillä.